Цифровий переворот 2020. Десять рекомендацій для CIO

Березень 12, 2020 CIO діджиталізація

Стан невизначеності, який супроводжує цифрову трансформацію протягом декількох років, змінився проголошенням орієнтації на «підприємство майбутнього», вважають в IDC. Отже, що чекає IT-організації в майбутньому?

Нинішній стан цифрових підприємств можна охарактеризувати словами відомого письменника-фантаста Вільяма Гібсона: «Майбутнє вже тут, але воно ще нерівномірно розподілене».

Деякі з IT-директорів вже занурилися в нірвану гіпершвидкості, гіпермасштабованості та гіперзв’язності, а інші борються з роз'єднаністю ініціатив цифрової трансформації, потерпають від ударів конкурентів та інших ринкових сил.

Час розплати для IT-директорів, які живуть в цифрову епоху, ще не настав, але простору для маневру у них залишилося мало. Конкуренти активізують свої зусилля в цифровій сфері. В таких умовах IT-директори можуть та повинні здійснювати конкретні заходи для створення цифрового «підприємства майбутнього».

Прогнози, засновані на звіті «IDC FutureScape: Worldwide CIO Agenda 2020 Predictions», містять актуальну інформацію про технології, ринки і екосистеми та покликані допомогти IT-директорам зрозуміти майбутні тенденції, їх вплив на підприємство, а також здійснити кроки для досягнення успіху в 2020 році.

 

  1. До 2024 року 80 % передових в цифровому розумінні організацій змінять модель «обгородженого садочка», в якій за все відповідає IT-служба, на модель самообслуговування. Надання бібліотек хмарних рішень, функцій як сервісів (functions-as-a-service, FaaS) та інструментів, які вимагають написання мінімального обсягу програмного коду або зовсім не вимагають цього та легко засвоюються співробітниками без хорошої IT-підготовки, допомагає бізнесу швидко реагувати на зміни потреб ринку без залучення IT-фахівців. Потрібні лише гарантії безпеки та сумісності цих рішень.

Для такої трансформації IT-директорам необхідно чітко зрозуміти бажаний майбутній стан, який визначається спільно з лідерами бізнесу та лінійними менеджерами (line of business, LOB) та служить орієнтиром для співробітників підприємства та його партнерів.

Рекомендації

  • Інвестуйте в навчання розробників, які проектують та створюють такі цифрові інструменти, підтримуйте стосунки з постачальниками інструментів, використовуйте їх досвід.
  • Вибудовуйте цифрові платформи з даними, API-сервісами та мікросервісами для створення відкритих середовищ самообслуговування.
  • Відкривайте лабораторії та центри передового досвіду для обміну знаннями між розробниками LOB-додатків та персоналом IT-служби.

 

  1. До 2023 року 65 % IT-директорів очолять в своїх організаціях процес формування центрів інновацій, обміну передовим досвідом та взаємодії між інженерами всього підприємства. Оскільки в лінійних підрозділах активно використовуються нові технології, там працюють технічно грамотні керівники та фахівці, IT-директору слід перетворити IT-службу в центр обміну передовим досвідом та знаннями про цифрові технології. Це дозволить побудувати архітектуру та інтегрувати цифрові зусилля в масштабах всього підприємства. IT-директору та персоналу IT-служби необхідно заздалегідь продумати внесення змін для задоволення потреб бізнесу, які постійно змінюються, забезпечення поетапної еволюції IT-сервісів та платформ, отримання персоналом нових навичок та розширення можливостей впливу IT в реальному часі.

Рекомендації

  • Спільно з керівниками бізнес-підрозділів зосередьтеся на створенні культури взаємного навчання та наставництва.
  • Розробіть план розширення навичок на кожному етапі з урахуванням темпів еволюції, яку можна передбачити.
  • Побудуйте партнерські мережі для заповнення прогалин у навичках та компетенціях.

 

  1. Через зростання кількості кіберзагроз та потреб в новому функціоналі 65 % підприємств в період до 2023 року матимуть намір модернізувати свої успадковані системи та інвестувати в нові технологічні платформи. Оновлення та підтримка успадкованих систем не встигатимуть за кіберзагрозами, кількість яких постійно зростатиме, а модернізація коштуватиме дорого, проте переконати керівництво бізнесу модернізувати свої системи буде вельми непросто. Більш реалістичною видається реалізація нового функціоналу та можливостей.

Рекомендації

  • Підготуйте бізнес-сценарій, який відображає критично важливі потреби бізнесу, наприклад, поліпшення клієнтського сприйняття, щоб виправдати витрати на великомасштабну заміну успадкованих систем.
  • Розробіть план оптимізації та модернізації, отримайте підтримку керівників лінійних підрозділів.
  • Використовуйте архітектури та підходи до розробки, які спираються на принцип «безпека понад усе» для того, щоб уникнути виникнення нових слабких місць в системах безпеки.

 

  1. До 2023 року 70 % IT-служб будуть використовувати стратегію контейнеризації та API, а також намагатимуться розширити здатність додатків до перенесення та підвищити гнучкість хостингу. Успішні організації будуть здійснювати стратегії контейнеризації та подвоять зусилля, спрямовані на використання API та мікросервісів для подальшої модернізації, автоматизації процедур, забезпечення незалежності обчислювального середовища, ізоляції додатків, поліпшення якості та зростання масштабованості. IT-директори, які не використовуватимуть підходи на основі контейнерів, відчують нестачу гнучкості, мобільності та масштабованості, що врешті решт зумовить суттєву втрату конкурентоспроможності.

Рекомендації

  • Мікросервіси разом з контейнерами повинні стати основою архітектурних моделей всіх нових додатків.
  • Впроваджуйте та розширюйте концепцію DevOps для безперервної еволюції.
  • Для задоволення попиту на одержання обчислювальних ресурсів на вимогу застосовуйте безсерверні моделі та функції, які надаються як сервіси.

 

  1. До 2022 року 70 % IT-служб з розбудовників та операторів перетворяться в проектувальників та інтеграторів цифрових рішень і визначатимуть кожен продукт, сервіс та процес. Проблема для IT-служб полягає в тому, що лінійні підрозділи через постачальників почнуть зміцнювати свою роль у створенні та розгортанні технологій незалежно від підтримки IT-служб, характер якої також буде змінюватися. Якщо керівники IT-служб відмовляться від зміни ролей та відповідальності при впровадженні технологічних рішень в лінійних підрозділах, наслідки для них будуть дуже сумними. IT-директору набагато краще планувати та управляти переходом у взаємодії з керівниками лінійних підрозділів.

Рекомендації

  • Розробляйте цифрову платформу та стратегії API задля забезпечення безпечної та швидкої інтеграції різних додатків та систем.
  • Інвестуйте в глибокі експертні знання з проектування та сприйняття користувачів.
  • Створюйте центри передового досвіду для вибору і перевірки цифрових програм та інструментів.

 

  1. У період до 2023 року 80 % організацій прискорять розробку програмних систем. При цьому розгортання оновлень та перегляд програмного коду будуть виконуватися не рідше, ніж раз на тиждень. Багато IT-служб вже перейшли від методології «водоспаду» до agile-розробки додатків (принаймні, теоретично), але поки не завжди справляються з швидким впровадженням надійного програмного коду малими порціями для безперервного створення нових бізнес-цінностей. IT-служби повинні мати можливість розгортати оновлення щотижня, навіть якщо це потрібно тільки окремим додаткам. IT-директору необхідно подвоїти зусилля, спрямовані на перехід до справжньої гнучкої agile-розробки та DevOps.

Рекомендації

  • Думайте про продукти та бізнес-результати, а не про проекти.
  • Використовуйте модульний підхід для підвищення адаптованості.
  • Прискорюйте впровадження концепції DevOps, безперервну інтеграцію та розгортання.
  • Довіряйте підлеглим пошук нових підходів до створення та розгортання програмного забезпечення.

 

  1. До 2022 року 40 % IT-директорів будуть очолювати інноваційні напрями в своїх організаціях. Вибір IT-директорів як керівників процесу цифрової трансформації цілком логічний. Вони є в унікальному становищі для того, щоб стати інноваційними лідерами, глибоко знають цифрові технології, здатні прогнозувати зміни в бізнесі, які зумовлені використанням нових технологій, та, що важливіше, розуміють, як працює бізнес. Керівники IT-служб, які досягли успіхів у ролі інноваційного лідера, здатні переконливо викладати своє цифрове бачення та залучати інших до його реалізації. Технічна кмітливість IT-фахівців, як і раніше, є важливою умовою, але їх успіх буде залежати від уміння спілкуватися, вибудовувати взаємини та виконувати свої зобов'язання.

Рекомендації

  • Формуйте основу для надійного доставлення IT-сервісів та профілактики можливих проблем.
  • Пропагуйте цифрове бачення, розроблене спільно з керівниками лінійних підрозділів.
  • Виділяйте обмежені, але істотні цифрові ініціативи, демонструйте їх цінність для бізнесу.

 

  1. У період до 2022 року запровадження засобів штучного інтелекту для розширення, оптимізації та прискорення IT-операцій буде залишатися головною трансформаційною ініціативою для 60 % корпоративних IT-служб. Проведене IDC в ​​серпні 2019 року опитування настроїв IT-директорів продемонструвало наступне. Представники 54 % організацій переконані в тому, що штучний інтелект є значною цінністю для автоматизації IT-операцій та оптимізації IT. Завдання IT-директорів полягає не в тому, щоб автоматизувати ІТ, а в тому, щоб сконцентруватися на можливостях, які надають найбільшу віддачу. IT-директор повинен почати з визначення своїх стратегічних цілей, як-от скорочення витрат, перегрупування талантів, підвищення пропускної спроможності IT тощо.

Рекомендації

  • Для збільшення числа фахівців із штучного інтелекту підтримуйте партнерські відносини з університетами, консорціумами, стартапами, іншими організаціями та об'єднаннями.
  • Автоматизуйте операції та ініціативи у галузі штучного інтелекту для об'єднання розрізнених компонентів та раціоналізації процесів.
  • Зробіть якість обслуговування важливим показником ефективності операцій автоматизації.

 

  1. У період до 2024 року 75 % IT-директорів переглянуть доступні їм ресурси, зокрема, бюджети, активи і таланти. Виділення ресурсів у реальному часі та забезпечення гнучкості підприємства призведе до величезного скороченню витрат. IT-директори прагнуть прискорити процеси та підвищити їх гнучкість, але стикаються з різними перешкодами. Найбільш істотним з них, мабуть, є відсутність гнучкості при виділенні необхідного фінансування та ресурсів. Можливість гнучкого виділення ресурсів перетворюється в серйозну конкурентну перевагу IT-директорів. Це необхідна основа для досягнення справжньої організаційної гнучкості, яка в списку пріоритетів IT-трансформації посідає у IT-директорів одне з чільних місць.

Рекомендації

  • У тісній взаємодії зі службою управління персоналом та фінансовим підрозділом створюйте нові системи залучення нових співробітників, управління ефективністю та бюджетування.
  • Підтримуйте зв'язок з керівниками лінійних підрозділів, створюйте технології синхронізації ресурсів та бюджетів IT-служби та лінійних підрозділів.
  • Використовуйте гнучкі цикли для безперервного планування та збалансованого розподілення IT-ресурсів.

 

  1. До 2023 року 60 % IT-директорів будуть впроваджувати затверджені вищим керівництвом програми підвищення кваліфікації співробітників. Після низки невдалих, розрізнених та не пов'язаних одна з одною ініціатив із залучення співробітників найбільш ефективні IT-директори розпочнуть реалізацію стратегічних цільових програм, які передбачають безперервне навчання, взаємодію та інновації в цифрових робочих просторах. Імерсивний досвід та робочі простори сприятимуть зростанню продуктивності праці та залученню кращих талантів. У більшості випадків такі програми є найважливішим компонентом ініціатив підприємства.

Рекомендації

  • Формуйте культуру проектування IT-продуктів та послуг, орієнтованих на людину та розуміння мотивації, бажань та потреб цільових сегментів працівників.
  • При оцінці та проектуванні робочого простору та сприйняття співробітників підтримуйте взаємодію з представниками кадрової служби та керівниками лінійних підрозділів.
  • Використовуйте гнучкі та ітераційні підходи в поєднанні з етнографічними дослідженнями та проектним мисленням в процесі налагодження навчання та формування робочих просторів.

***

Оскільки темпи цифрових перетворень прискорюються, домогтися цифрового успіху стає важче. Для підвищення своїх шансів на успіх IT-директор повинен мати план та стратегію розподілу складових цифрової трансформації на керовані блоки. Необхідно уникати ухвалення цифрових бізнес-ініціатив за відсутності відповідних основних елементів. Деякі з наших рекомендацій та прогнозів на 2020-ті роки стосуються саме закладання фундаменту. У побудові нового цифрового підприємства вони мають критично важливу роль.


Підготовлено на основі матеріалів IDC.